Friday, January 16, 2009

Udang Tumis Air



menu ari ini adlh UDANG TUMIS AIR.

bahan:
1 sudu kecil halba campuran
1 keping asam jawa
2 btg serai
1 labu bawang besar(mayang)
3 biji bawang putih(ketuk jer..)
1/4 kg udang
garam secukup rasa

cara2:
tumis bawang besar, bawang putih bersama2 dgn halba campuran. bila da naik bau, letak air 3 mug. masukkan udang, serai dan asam keping. biarkan mendidih. jgn lupa letak garam tau. sedia utk di makan..

ni resepi mak aku. kitorg suke sgt bile dia msk lauk ni. siap blh hirup lg. udang tu blh diganti dgn ikan jugak. kat umah aku, kitorg 1 famili suke mkn nasik dgn lauk kuah yg berair mcm singgang ker.. tumis lada itam ker.. ayah aku krg gemar lauk kari ke.. tumis pedas ke..masak merah ker.. tp kalu ade mkn jer. tu yg mak aku jarang msk lauk2 gitu.

tadi lunch aku msk lauk ni.. em.. rindunye nk balik kg.. nk mkn yg mak msk.. :)

No comments: